Derde week

13 mei 2018 - Almoradí, Spanje

Hola,

Daar ben ik weer met een nieuw reisverslag dit keer van week 3. Wat is deze week ook weer voorbij gevlogen. Ik heb deze week veel nieuwe dingen op stage mogen doen en leren.

Afgelopen maandag had ik mijn tweede avond dienst. Dit was aan het begin al een drukke dienst. Na de overdracht moest ik samen met de verpleegkundige naar een mevrouw toe die een infuus had. Dit infuus mocht verwijderd worden. Dit mocht ik doen van de verpleegkundige. De rest van de avond was het medicatie brengen naar cliënten, bloeddruk ronde, bloedsuikerronde en insuline toedienen en naar cliënten toe die zich niet goed voelde. De avond zat er zo op!

Dinsdag en woensdag was ik vrij. Deze dagen heb ik genoten van de zon, wezen sporten in de sportschool waar ik een abonnement heb afgesloten en boodschappen gedaan.

Donderdag had ik een ochtend dienst. Deze verliep erg rustig. En heb ik dus de gewone dingen gedaan op stage zoals wondzorg, bloeddruk ronde, bloedsuiker prikken en insuline toedienen. 's Middags kwam er een nieuwe bewoner de opname van deze bewoner ging er snel en er werd alleen gevraagd of meneer allergie had, medicatie gebruikte en toen werd zijn bloeddruk, saturatie en hartslag gemeten en werd meneer gewogen, daarna werd meneer naar zijn kamer gebracht. Uiteindelijk is meneer gisteravond overleden. Dit is allemaal wel erg snel gegaan.

Vrijdag had ik ook een ochtenddienst. Deze verliep erg chaotisch. Er moesten heel veel mensen worden verzorgd met wonden. Sommige wonden worden namelijk alleen op maandag, woensdag en vrijdag verzorgd. Ondanks dat het erg chaotisch was mocht ik wel voor het eerst iemand zijn mond- en keelholte uitzuigen. Dit was best spannend omdat ik dit voor de eerste keer mocht doen. Het werd allemaal super goed uitgelegd door de verpleegkundige die erbij was waardoor het erg goed ging.

Zaterdag had ik een ochtenddienst. Deze verliep ook erg rustig. Deze dienst heb ik veel zelf mogen doen. Mijn werd dan gevraagd om naar een bewoner toe te gaan en daar mocht ik dan bijvoorbeeld de wond verzorgen en dan door naar de volgende. Dit was wel even wennen omdat je normaal altijd met de verpleegkundige samen loopt, maar de verpleegkundige ging dan nu naar een andere bewoner. Omdat ik nog niet iedereen zijn kamer weet liep de verpleegkundige wel mee naar de kamer en mocht ik daar de wond verzorgen. De verpleegkundige vroeg wel of dat ik het wilde toen. Ik voelde me daar heel zeker over waardoor ik dit heb kunnen doen.

Vandaag had ik een ochtenddienst. Ook deze ochtenddienst weer iets nieuws mogen doen namelijk blaasspoeling. Ook dit had ik nog nooit gedaan dus dit was de eerste keer. Dit maal werd weer alles goed uitgelegd aan mij dit vond ik super fijn waardoor ik mezelf ook zeker voelde tijdens het toepassen van de handeling.

Het gaat steeds beter met de Spaanse taal en ik ken steeds meer bewoners bij naam. De verpleegkundige geven ook aan dat het steeds beter gaat en dat ik echt mijn best doe om bijvoorbeeld de bloedsuiker in het Spaans tegen de mensen te zeggen. Dat is erg leuk om te horen.

Morgen ben ik een dagje vrij en dan mag ik dinsdag weer een dagje stage lopen. Volgende week zal ik weer een nieuwe blog online zetten met de ervaringen van week 4 dan al weer. De week is zo om hier.

Adios!

1. Marjolein:
    14 mei 2018
    Je bent al bijna een verpleegkundige.😍