Tweede week.

6 mei 2018 - Almoradí, Spanje

Hola,

Daar zijn we weer de 2 stage week voor mij zit er al weer op. En wat is die tijd voorbij gevlogen.

Afgelopen maandag en dinsdag moest ik nog stage lopen. Het waren rustige diensten. Het enige wat er gebeurde deze diensten was dat iemand zich had verslikt en dat iemand een hele lage bloeddruk had. de bloeddruk was namelijk 65/44 met een pols van 35. Hier op handelde de verpleegkundige door telkens de bloeddruk te controleren. Na 10 minuten kwamen we er achter dat hij zijn medicatie was vergeten. Deze aan meneer gegeven en meneer op bed gelegd. na 10 minuten trok meneer helemaal bij en was zijn bloeddruk weer normaal. Dus gelukkig liep dit goed af!

Woensdag en donderdag had ik vrij en ben ik het dorpje waar ik woon (Almoradí) veder gaan verkennen. Het was indrukwekkend om te zien wat er toch allemaal in zo'n dorpje zit. Tijdens het wandelen door het dorpje kwam ik een kerkje tegen waar ik een kaarsje heb gebrand. Dit was een klein kerkje maar super mooi. Later op de middag omdat het mooi weer was heb ik genoten van het weer bij het zwembad wat op het dakterras ligt. Tijdens het genieten van de zon nog gefacetimed met collega's. Dit was super leuk!

Vrijdag en zaterdag nog een ochtend dienst gedraaid. Ook deze waren erg rustig. Op vrijdag heb ik voor het eerst meegelopen met de medicatie tijdens het ontbijt. Op zaterdag ging ik met de verpleegkundige van de medicatie de bloedsuiker ronde lopen. Ik ging naar iemand toe en had de bloedduiker gemeten vervolgens moest ik insuline toedienen, dus ik wil de insuline toe gaan dienen zie ik dat de naald scheef was. Ik ben terug gelopen naar de verpleegkundige voor een nieuwe naald dit mocht niet en moest dus nog met de scheve naald insuline toedienen. Dit zou je in Nederland nooit tegen komen en ondanks dat dit week 2 was blijf je tegen dingen aanlopen die je in Nederland nooit zult zien. Maar dat vind ik juist indrukwekkend dat het hier allemaal nog mag.

Gisteravond zijn mijn huisgenootje en ik nog lekker uiteten geweest en hebben daarna nog op het terras genoten van een lekker ijsje. Zo hebben wij toch nog Bevrijdingsdag gevierd hier in Amoradí.

En vandaag mijn eerste avond dienst gedraaid. Hierin heb ik veel dingen mogen doen. Voor het eerst een intramusculaire injectie gezet in de bil. Dit ging erg goed!

Ik begin steeds beter alle namen te kennen van de mensen die wonen in de privé kliniek. Ik merk ook dat steeds meer bewoners een praatje proberen te maken met mij en dat vind ik erg leuk ondanks dat de taal soms nog een obstakel is. Op stage mag ik ook steeds meer dingen allen doen. Dit is dan alleen naar mensen toe gaan voor bloedsuiker ronde en dan gelijk insuline toedienen. Dit mocht in de eerste week nog niet, dit mag ik pas vanaf zaterdag.

Nu moet ik alleen morgen nog een avonddienst draaien en dan ben ik 2 dagen vrij. Volgende week zondag zal ik weer een nieuwe blog online zetten!

Adios!

1. Marjolein: